23 august

Ziua de 23 august a fost unul din pilonii ideologici ai comunismului romanesc, reprezentand momentul ”eliberarii de sub jugul fascist”. In fiecare an, in fiecare localitate aveau loc diferite manifestari care sa evocau intoarcerea armelor, lupta impotriva ”hitleristilor” si rolul esential jucat de Partidul Comunist Roman (cu cei cateva sute de membri pe care ii avea in 1944).

La Ploiesti se desfasura in fiecare an o parada pe Bulevardul Independentei, de la Gara de Sud, spre centru, punctul principal fiind trecerea prin fata tribunei cu oficialitati de la rondul I. Din pacate nu am gasit multe poze de la aceste manifestatii (care de obicei se terminau cu o mici si bere):

23 august 1956 - Ploiesti

23 august 1956. ”La 23 august oamenii muncii sarbatoresc eliberarea patriei noastre si isi afirma hotararea neclintita de a apara cuceririle regimului democrat-popular” (comentariul original al pozei).

23 august 1967 - Ploiesti

23 august 1967. Perioada stalinista parea ca trecuse, detinutii politici fusesera eliberati, iar societatea romaneasca incepea sa simta din nou libertatea. Nu pentru mult timp, totusi. (sursa fototeca online a comunismului romanesc).
23 august
Tagged on:

9 thoughts on “23 august

  • August 23, 2010 at 5:00 am
    Permalink

    Da, ca sa se defileze pe bulevard, coloanele trebuiau sa mearga pe cele doua strazi paralele cu bulevardul si se astepta la gara ca sa se intre dupa un program al lor. Dar nu oare de 23 august se faceau si manifestarile pe stadion, sau de 1 Mai muncitoresc.

    Reply
  • August 23, 2010 at 5:21 am
    Permalink

    Eu cititsem undeva ca pe 23 august Ceausescu si-a luat bataie de la marinarii romani, de aia si refuzand mai incolo sa le sustina altora proiectul de constructie a unui monument al marinarilor romani in Constanta 🙂

    Reply
  • August 23, 2010 at 3:44 pm
    Permalink

    Mihaeladr, am citit la arhive programul primului 23 august ”liber” (cel din 45). Era un A3 plin de instructiuni pentru fiecare grup de muncitori, unde sa se adune, pe ce strazi sa o ia, unde sa defileze, etc. Parca ar fi fost o lupta de gherila :))

    joienegru – Nu cred o iota :))

    Reply
  • August 24, 2010 at 6:02 pm
    Permalink

    De ce am eu impresia ca intre Uniunea Europeana si comunism nu prea e mare diferenta din punctul de vedere al indoctrinarii ,adica de ce ni se impun: steagul UE care trb sa-l arboram la toate institutiile noastre , ziua europei ,euroregiunea, moneda euro ,institutiile unice- parlam. ue , actele de identitate unice- biometrice , spatiul Schengen, pana si dreptul comunitar care , surpriza , prevaleaza dreptului romanesc si orice student la drept e obligat sa-l invete pe de rost….
    Numai eu gandesc asa ?

    http://www.informatia-zilei.ro/new/2010/01/24/uniunea-europeana-impune-utilizarea-de-sicrie-ecologice/

    Reply
  • August 25, 2010 at 9:17 am
    Permalink

    Din pacate, nu numai mata, cel care semnezi "Samurakas", gandesti asa. Si din asemenea motive – conceptia multor cetateni cu drept de vot – trqaim cum traim in Romania.
    Nimeni, absolut nimeni, nu ne-a obligat sa aderam la Uniunea Europeana (si nici la NATO). Numai ca intrand intr-o UNIUNE de state, firesc este sa respectam regulile la care statele componente le-au adoptat. Avantajele apartenentei la UE sunt multiple, in primul rand, tinand de libera circulatie a persoanelor ("numai cu buletinul"), dar si deordin economic si financiar. Ca nu stim noi sa "le luam banii" este alta puveste si de vina nu suntem decat noi. Impunerea unor norme nu poate sa fie decat benefica intr-o tara in care de cel putin doua decenii se dovedeste ca nu poate sa se guverneze e3ficient singura.
    Cat priveste comparatia cu comunismul, aberatie mai mare nu poate sa existe: comunismul se defineste in primul rand prin atitudinea fata de proprietate (pe care comunistii o considera, precum domnul Iliescu, "un moft")
    Nini Hristodorescu

    Reply
  • August 25, 2010 at 3:06 pm
    Permalink

    Voi incerca o mică
    istorioară, o mică parabolă care exprimă părerea personală a mea :
    Lupul însetat de sânge a îmbătrânit într-o vreme şi neputincios cum era nu mai putea vâna. S-a dus aşadar într-o pestera, s-a asezat acolo şi a început să strige la animalele care treceau:
    – Ah, dragele mele animale, am îmbătrânit deja şi nu mai stiu cât o să mai trăiesc. Vreau totusi acum, chiar dacă e târziu, să uităm cele trecute, vremurile când vă vânam ca să vă mănânc.
    Vreau acum să facem o conventie de pace, de dragoste, să ne împăcăm şi să fim una !
    Prin vecinătate treceau iepurele, căprioara, viezurele şi multe alte animălute; l-au crezut, au răspuns la chemarea lui şi s-au dus lângă el. El însă le-a sfâsiat şi si-a săturat foamea,
    umplând intrarea pesterii cu oase multe. La un moment dat a apărut şi vicleana vulpe, a dat roată pesterii şi după ce a cercetat-o cu atentie, a auzit invitatia lupului care o chema să vină lângă el, să se unească în dragoste şi prietenie. Atunci vulpea i-a răspuns:
    – Oh, bietule lup, bine le mai spui tu acum ! Toate sună foarte frumos, dar pe dinafară pestera ta e plină de oase proaspete. Te cred, desigur, că doresti foarte mult şi vrei să fim una, dar mie, asa cum întelegi tu unirea, nu-mi place deloc. Pentru că, într-adevăr, dacă te cred şi vin lângă tine tu mă mănânci şi după ce ajung în pântecele tău, atunci fireste că vom fi una.
    Eu nu voi mai exista deloc şi tu vei fi numai unul, de aceea pe mine mă iartă şi caută-ti alti prosti ca să fii una cu ei.
    Unirea pe care încearcă s-o înfăptuiască astăzi Europa are ca model metoda lupului.
    Noi însă, scârbiti de modele de acest fel, spunem din toată inima: NU !
    http://www.youtube.com/watch?v=17iwHF2wYXE&feature=related
    Numai bine!

    Reply
  • August 26, 2010 at 9:16 am
    Permalink

    Samurakase,
    De ce crezi ca altii sunt de vina pentru necazurile noastre? De crezi ca “Europa” ne vrea raul? De crezi ca in Romania traieste cel mai mare pitic din lume, ca noi suntem buricul pamantului si de aceea “Europa” ne invidiaza si vrea sa ne spolieze? De ce crezi ca toate tarile (sau doar o buna parte) care au aderat la Uniunea Europeana sunt gata sa ne sfasie?
    Si mai presus de toate, de ce intre doua lecturi ale haznalei numite “Romania mare” nu citesti si Caragiale? Ce zici de acest citat? “Inimicul comun este strainul! Jos Strainismul!! Sus Rrromanismul!!!”
    Nini Hristodorescu

    Reply
  • August 26, 2010 at 1:45 pm
    Permalink

    Ma tem ca discutia noastra nu-si are locul pe acest blog.
    Caragiale, asa cum ne-a obisnuit, critica cu detasare si ironie aspecte din societatea romanesca de la acea vreme , printre care si antisemitismul( un cuvant inventat in scopuri politice…) reprezentat de miscarile nationaliste intr-o epoca in care comunitatii evreiesti din Romania i se nega emanciparea.(apropo, cititi "Spitalul" de N. Paulescu)
    Parerea mea este ca nu a fost antisemitism in rom: nu am avut lagare de concentrare special pentru evrei, nu am gazat pe nimeni. Ok, ati avut holocaust, ne pare rau. Sa faca un memorial pentru palestinienii omoriti de ei in Ierusalim si mai discutam. A, si sa isi ceara scuze ca l-au omorit si pe Iisus. Asta chiar ne-a suparat.
    In privinta UE , cel mai grav mi se pare ca ne vom pierde suveranitatea nationala , cultura si traditiile prin uniformizarea creata si nu beneficiile de ordin material. (nu numai noi , orice popor)
    Strabunicii nostri au murit ca sa puna hotare acestei " haznale" cum spuneti dvs ,iar prin intrarea in UE (desfiintarea granitelor) tocmai le-am dat o palma….

    Vezi:
    http://antiue.wordpress.com/about/
    http://ro.altermedia.info/images/apusul_libertatii-de-ieromonah-hristodul-aghioritul.pdf
    http://www.ovidiuhurduzeu.ro/sclaviifericiti.pdf
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brusselization
    http://www.cafebabel.co.uk/article/25775/photos-brussels-urban-buildings-europeanunion.html

    Reply
  • September 4, 2010 at 6:30 pm
    Permalink

    Samurkas, nu vad ce legatura au comentariile tale cu acest blog.

    Totusi, nu pot sa nu fiu de acord cu tine in unele privinte, la fel cum sunt si cateva aspecte in care nu iti dau dreptate. Din capul locului precizez ca nu vrea ca pe acest blog sa se discute subiectul Holocaustului in Romania. 🙂

    Pentru pareri incorect politice, hai pe http://www.proiectul-arche.org (scriam pe vremuri acolo, dar luni dimineata apare un articol al meu). Asemanarea izbitoare intre UE si comunism este doar un adevar ce trebuie ascuns. Ori este stiu si ferit de privirile indiscrete, ori este necunoscut.

    Domnule Hristodorescu, permiteti-mi sa nu fiu de acord cu dvs. Europa este pe moarte (genetic vorbind). Natiunile europene sunt in declin. Lucrurile se invart asa cum vor cei mari. Diferentierea europenismului de comunism prin raportare la proprietate este simplista. Ce parere aveti de raportarea ideologilor europeni la crestinism, fundament religios al Europei negat de creatorii UE? Acum nu mai este ura inversunata a la Lenin, ci este moda ecumenismului, toti suntem una si de fapt nu suntem nimic. Ura impotriva nationalismului (si NU inteleg prin asta neofascism sau alte deviatii), care, in fond, a creat Romania Mare (ce exemplu mai bun de nationalism poate fi ”prin noi insine”?). Ura impotriva familiei formata din barbat si femeie si apologia homosexualitatii (vezi rezolutia Catania) realizata prin impunere, in ciuda perceptelor religioase in care cred o parte a europenilor.

    Imi pare rau, nu pot fi politically corect. 🙂

    Reply

Leave a Reply to mihaeladr Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *