Art-deco ploiestean (I)

[pentru Hevi][Maine se implinesc 140 de ani de la momentul efemerei Republici de la Ploiesti, iar proiectul RepublicaPloiesti.net face si el un an de existenta. Din pacate nu am avut timp sa pun mai multe articole, dar sper ca pana acum am reusit sa scot in evidenta si partile frumoase ale Ploiestilor, atat cele care au fost, cat si cele care mai sunt prezente si astazi.]Zilele trecute am primit de la Raiden o leapsa interesanta: imobilele art-deco. Acest stil arhitectural a aparut in anii 20, fiind principalul concurent al neo-romanescului promovat, printre altii, si de Toma T. Socolescu. Noul curent exprima modernismul epocii, simplitatea, dorinta de rupere a tiparului, fiind preferat mai ales de catre membrii profesiilor liberale, precum avocati, doctori, ingineri, etc.Intamplator sau nu, art-deco-ul este unul din stilurile arhitecturale care imi place cel mai mult, asa ca iata o prima parte a celor mai interesante constructii de acest fel din Ploiesti:Art Deco in Ploiesti - Casa pe strada Hasdeu - 31. Casa pe strada Hasdeu (paralela cu Bulevardul Independentei), aproape de rondul 1. Nu sunt sigur, dar cladirea ar fi fost construita pentru familia unui avocat.Art Deco in Ploiesti - Actualul sediu al BNR2. Fost sediu de banca, actual sediu al BNRArt Deco in Ploiesti - Casa dr. Comanescu3. Casa doctor Comanescu, aflat la intersectia strazilor Golesti si I.A.Bassarabescu, in apropierea Casei Hagi ProdanArt Deco in Ploiesti - Casa Ivanceanu4. Casa Ivanceanu, aflata pe in celalalt capat al strazii GolestiArt Deco in Ploiesti - Case pe strada Teleajan5. Doua imobile gemene pe strada Teleajan, aproape de Gara de SudArt Deco in Ploiesti - Casa in spatele Bulevardului6. Una dintre cele mai expresive cladiri art-deco, aflat pe o fundatura ce iese din strada HasdeuArt Deco in Ploiesti - Casa pe strada Artei7. O casa ridicata in 1934 pe strada Artei, pentru un anume G.B.Art Deco in Ploiesti - Casa M. Iliescu de pe strada Bunavestire8. Casa avocat Visina de pe strada BunavestireArt Deco in Ploiesti - Bloc la intersectia strazii Unirii cu sl erou Calin Catalin9. Este cea mai masiva constructie art-deco din Ploiesti. Blocul (cu bulina rosie) se afla la intersectia strazilor erou Calin Catalin (fosta Krupskaia) si UniriiArt Deco in Ploiesti - Casa pe strada Hasdeu - 210. O alta casa de pe strada HasdeuArt Deco in Ploiesti - Casa pe strada Hasdeu - 111. Alt imobil tot de pe strada HasdeuArt Deco in Ploiesti - Casa pe strada 30 Decembrie12. O cladire foarte frumoasa pe strada Radu StanianArt Deco in Ploiesti - Casa Anton Macelaru13. Casa Anton Macelaru (de la numele sau se trage numele pietei (Sf.) Anton!), aflata pe strada Stefan cel Mare, langa blocul SocolescuArt Deco in Ploiesti - Bloc pe strada erou Calin Catalin14. Un alt bloc cu bulina rosie, pe strada erou Calin Catalin, peste drum de fostul Palat de JustitieArt Deco in Ploiesti - Blocuri pe strada Emile Zola15. Doua blocuri lipite pe strada Emile Zola, vis-a-vis de acelasi fost Palat de JustitieArt Deco in Ploiesti - Casa pe strada Decebal.jpeg16. Si ultima – preferata mea – un imobil art-deco desavarsit, pe strada DecebalVa urma

Art-deco ploiestean (I)

23 thoughts on “Art-deco ploiestean (I)

  • August 7, 2010 at 3:59 pm
    Permalink

    Foarte frumoase aceste vile/blocuri! Ca o caracteristica a intregului "lot", la Ploesti s-a mers pe modernism influentat de art-deco mai degraba decat art-deco pur.

    Multumesc pentru raspuns si astept partea a 2-a!

    Reply
  • August 7, 2010 at 3:59 pm
    Permalink

    Sa ne bucuri cu cat mai multe postari!!! Pentru ca interesante oricum sunt.

    Reply
  • August 7, 2010 at 7:16 pm
    Permalink

    Ma bucura ca s-a trezit interesul in Art Deco! Ploiestiul trebuie sa fie bine reprezentat in domeniu, ca oras petrolier. Stilul Art Deco s-a caldit in Romania cu finantele din exporturile masive ale 'aurului negru'. Mentionai ceva de concurenta cu neormanescul, dar a fost si o groaza de sincretism, daca nu chiar inmanunchiere intre ele, iar mai sus sunt cateva case prezentand asemenea simptome: 2, 3, 5 si 7. Casa de la 10, str. Hasdeu este exceptionala fiind terasata si cu turnuri de scari dublate, avand fereastra stilizata in ziggurat, foarte tipic Art Deco-ului.
    Foarte buna selectie!, care ma face sa planuiesc o vizita in urbea ploilor. VM

    Reply
  • August 8, 2010 at 9:52 am
    Permalink

    Fiind eleva la Liceul Pedagogic treceam adesea pe langa imobilele de pe Hasdeu. priveam cu invidie proletara la ele si ma socau spusele colegilor cum ca unele (cred ca le recunosc in fotografiile dvs.)aveau lift in interior. Poate dvs sa-mi confirmati sau infirmati aceasta legenda urbana a copilariei mele :)Multumesc pentru site; l-am recomandat tuturor

    Reply
  • August 8, 2010 at 9:55 am
    Permalink

    Raiden, ai dreptate. Oricum, existau planuri ca pe bulevard sa se construiasca un zgarie-nori. Iar daca ar fi fost art-deco…

    Mihaeladr – Multumesc 🙂

    VM – Multumesc mult pentru comentariu! Dar care sunt trasaturile acestei inmanunchieri intre art deco si neoromanesc?
    Cand vreti sa veniti in Ploiesti, dati-mi un mail si va prezint si alte zone cu imobile interesante din oras 🙂

    Reply
  • August 8, 2010 at 10:17 am
    Permalink

    Stimare domnule Lucian Vasile,

    Acum, la aniversara, va doresc viata lunga, atat dumneavoastra, cat si minunatei intreprinderi pe care o sustineti cu pricepere.
    Va rog sa-mi permiteti sa va sesizez o inatvertenta: fosta strada 30 Decembrie (din strada Golesti, numarul 25, in strada Stefan cel Mare, numarul 26) se numeste din data de 11 august 1993 strada Radu Stanian.
    Cu consideratie,
    Nini Hristodorescu

    Reply
    • July 27, 2015 at 6:49 pm
      Permalink

      Bravo ! Slava D-lui ca o strada a primit numele marelui ploiestean…..Mai apropiat era de la statuia lui[Rahovei..]..Poate ca si casa s-a renovat….Cine stia in 1974 cand m-am casatorit, ca aceaia era casa lui Radu Stanian ? L. PS. Da, mosul nostru avea mosie la Valea Calugareasca…Dupa paranghelii venea cu dricul la Ploiesti,si lautarii cantau,, du-l,du-l,du-l,….Lucian H.

      Reply
  • August 8, 2010 at 12:16 pm
    Permalink

    Buna Lucian,
    O sa-ti trimit un mesaj cand voi veni pentru fotografie arhitecturala in Ploiesti, si multumesc de invitatie, cel mai bine e sa explorezi locurile cu un expert local!
    Intrepatrunderea dintre Art Deco si neoromanesc se recunoaste din formele si motivele reciclate dintr-un stil in altul. In cazul de fata cladirile sunt predominant Art Deco, dar au ecouri din neoromanesc in ferestre si intrari arcuite, forma peroanelor de usa, fereastra semicirculara, contraforti rotunjiti la bay window, poate si urme de vechile decoratii care s-au sters in timp, cateodata proportiile si structura ei indica asa ceva, cum este la 1- ca sa citez numai cateva asemenea confluente. Majoritatea stilurilor arhitecturale se 'contamineaza' unul pe altul, iar neoromanescul gasit in Art Deco, modernism interbelic sau al anilor '60 este una din cele mai fascinante asemenea 'contaminari'. Keep up the good work! VM

    Reply
  • August 8, 2010 at 12:37 pm
    Permalink

    Felicitari pt primul an de existentza al acestui interesant blog, (pt unii, ca mine, si emotionant, transportandu-ma in trecut, pe strazile copilariei mele), si, la multi ani inainte cu acest proiect !

    Reply
  • August 8, 2010 at 7:25 pm
    Permalink

    VM – nu sunt nici pe departe expert in niciun domeniu 🙂 Va astept saptamanile acestea, cat voi mai sta si eu prin Ploiesti.

    b.d., Prahova24hours – Multumesc mult 🙂

    Reply
  • August 8, 2010 at 7:32 pm
    Permalink

    Nini Hristodorescu – Aveti dreptate, am corectat, multumesc de observatie.

    Andreea M. – Nu stiu. Nu am avut ocazia sa vad pe interior aceste imobile de pe hasdeu, ba dimpotriva, in 2 cazuri am avut niste altercatii cu cateva doamne pe motivul ca sunt ”un golan care face poze si nu e voie”. Plus injuraturile proletare primite. Pare totusi putin probabil sa aiba lift, dar nu este exclus. Oricum, casa 1 (cu fatada din spate, dinspre strada N. Iorga), chiar apare pozata cu mandrie intr-un album comunist din 1956, fiind o dovada a corectitudinii nationalizarilor (de aceea cred ca a fost nationalizata, mai ales ca in poza urmatoare din catalog este infatisata o familie perfecta bucurandu-se de vremurile socialiste – probabil in interiorul acelei vile).

    Reply
    • July 27, 2015 at 6:25 pm
      Permalink

      Prima casa de pe Hasdeu colt cu Engels[?] era locuita de Primul secretar…Toate acele case erau nationalizate si aveau chiriasi tovarasi de incredere..Aveau 2 etaje,nu cred ca aveau lift in interior..La Liceul Pedagogic[fostul Mihai Viteazul] am invatat si eu…Mai ales in Casa lui Mociornita,care era anexata la liceu…In spate era o mare gradina,unde ne ascundeam cand chiuleam de la ore….Cu multa nostalgie, Luc.

      Reply
      • July 27, 2015 at 6:40 pm
        Permalink

        Bulevardul Independentii[ Cu Castani] avea 2 ronduri: La Elise[cu pisoar] si La Vanatori[de unde pleca strada Ana Ipatescu/Trandafiri]…..Statuia,mandria orasului,a fost mutata de comunisti la Gara..] Gradina Bulevardului era delimitata de 2 strazi cu vile: Eminescu si Hasdeu. Noi studentii, ne opream la 3 carciumi,la o coapta: La Elise, La Gradinita[ pe locul ei s-a construit acel mamut..] si la Siretu..La Siretu s-a filmat,, Canarul si viscolul”… Vis-a-vis de Siretu a locuit marele actor Razvan Vasilescu…Un elev inteligent,cu care imi facea placere sa vorbesc….Imi place blogul dv., o sa mai discutam de trecut…L.

        Reply
  • August 8, 2010 at 7:41 pm
    Permalink

    @Lucian Vasile,

    V-as ruga doar sa-mi confirmati daca ati primit e-mail-ul…

    Reply
  • August 8, 2010 at 9:35 pm
    Permalink

    La cat mai multi ani! Spor la succes!!!

    Reply
  • August 9, 2010 at 11:06 am
    Permalink

    Imi place articolul .Felicitari !
    Ar fi ideala o inventariere a imobilelor vechi existente, si poate un registru cu cladirile distruse in trecut . Din pacate orasul nostru nu sta foarte bine la capitolul acesta , intrucat nici in trecut nu a avut un mare numar de imobile,vile,palate cu iz istoric ,ci cladiri la nivel de mahala . Ar fi interesant sa ne prezinti macar ce am avut in trecut. Poate in viitor intr-o idee de remodelare a orasului ,o parte din vechile proiecte vor fi folosite.
    O intrebare, am vazut o referire la un proiect de turn artdeco ce nu a mai fost construit in sud.Apoi si eu am citit ca arhitectul T.Socolescu ar fi proiectat un numar de imobile pentru orasul nostru care nu au mai ajuns insa a fi ridicate. Acestea se gasesc in revistele Arhitectura din 1935 dar din pacate deocamdata nu stiu cum sa am acces la ele.
    Cam atat. La cat mai multe articole!

    Reply
  • August 11, 2010 at 10:13 am
    Permalink

    Laur,

    Exista unele initiative in acest sens. Spre exemplu proiectul Case Care Plang, in cadrul caruia am inventariat 200-250 de case (deja cel putin 4 au fost demolate in ultimii ani). Fotografiez in continuare, dar mai putin, ca mi s-a acrit de injuraturi, caini, tigani, ”ba de ce faci poze?”, mana pe telefon la politie, confiscare de aparat si alte prostii.

    Palat am avut unul singur. Nu stim cum arata, se cunoaste doar ca nu era o constructie foarte mare. A fost distrus in urma cu 2 secole. Voi avea un articol pe aceasta tema, cu localizare, posibile ramasite, etc.

    Cat despre o remodelare a orasulu, eu cred ca exista foarte aproape. La urmatorul cutremur (nu sunt Hancu, dar cred ca va fi in 2-3 ani), centrul orasului se va prabusi in mare parte – ma refer la blocurile construite intre 56-64: De la Posta Mare la strada take ionescu, careul de blocuri de la tarabe, cele de pe gh. lazar… primele stiu sigur ca au buline rosii, ceea ce ma face sa cred ca si celelalte (acelasi tip, aceeasi perioada) nu stau prea bine…

    Turnul trebuia sa fie un ”zgarie-nori” pe bulevard, din cate stiu similar cu Palatul Telefoanelor din Bucuresti. Asadar, foarte probabil ar fi fost art-deco.

    Toma T. Socolescu a proiectat intr-adevar foarte multe imobile, o parte mai exista si azi. Aici ai o lista (nefinalizata): http://ro.wikipedia.org/wiki/Toma_T._Socolescu . Cam tot ce s-a publicat despre Ploiesti in Arhitectura (in interbelic si nu numai) vor fi puse pe blog, cu explicatii. 🙂

    Reply
  • August 12, 2010 at 2:38 pm
    Permalink

    ok . merci de raspuns. daca ai nevoie de sfaturi sau informatii legate de arh , in masura timpului liber te mai pot ajuta. mail-ul il ai din postarea comentariului . o zi buna . astept articolele.

    Reply
  • September 5, 2010 at 2:07 pm
    Permalink

    Mai era o casa pe fosta 23 August,in statie la "Pisica alba"(era odata prima statie de la hala spre Vest. Seamana cu cele de art deco. Oare tot din aceasta categorie face parte?

    Reply
  • September 6, 2010 at 10:20 pm
    Permalink

    Blocul cu 4-5 etaje (indraznesc 5 cu toate ca la Ploiesti nu cred ca au existat cladiri cu mai mult de 4 etaje exceptand turnul Halelor Centrale)din fata fostei cladiri a Telefoanelor, una din cele mai frumoase cladiri din oras este blocul "Emanoil" si cred/sper ca descendentii familiei Emanoil sunt inca in viata in Germania si poate si in tara.

    Reply
  • September 8, 2010 at 6:10 pm
    Permalink

    Va referiti cumva la blocul care a fost demolat in anii comunismului? Cel care se afla pe locul unde azi este intrarea in parcarea subterana a Primariei/Mall-ului Mercur?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *